fredag 10. august 2012

Drivhus - neste nivå


Drivhuset mitt er det fineste i hele verden. Selv med hull i taket, manglende glass og falmede glassfiberplater.


Jeg har lenge tenkt på at jeg skulle satt inn glassene som mangler. Jeg trener fortsatt på den riktige lyden av glasskjæreren - den som gjør at glasset pent deler seg der det skal etter planen. Det trengs mer trening! Og mer glass...

Endel av veggene skal være tette. De skal være bakgrunn for hyller og de skal gi en viss innsynsskjerming. Så i dag har jeg vært opp og ned i kjelleren et utall ganger.

Vinkelsliper.  For å fjerne rustne spiker som står rett ut. Veldig skummelt for fyrverkeriet ser imponerende ut når den skjærer. Det var mindre skummelt enn jeg trodde!

Brekkjern.  Glassfiberen er revet av på flere vegger.

Gammel drill. Tykk kjøleolje - om det heter olje når det er i nesten fast form. Ett bor knakk, men fire hull i metallrammen er laget. Jeg trenger mange flere, men jeg har god tid.

Og ikke minst finesagen. På det fine stativet, som kan trekkes ut, og skyves opp, og heise opp en stopper og har veldig, veldig laaange armer.. Jeg er kjempestolt av sommerens nyervervelse, og den fungerer helt som den skal. Ingen sak å lage trevegger i drivhuset med sånn sag. Jeg skal kanskje passe meg litt, så jeg ikke plutselig har tettet igjen alt........


Matpakken henger rett over - de deiligste, helt modne, blå plommer.


Jeg er nesten ferdig med å plante, dvs. ajour. Det står igjen noen trær. De står for sikkerhets skyld i veien, så jeg ikke skal glemme dem. Og etpar ganske små, grønne kasser stauder.For det skal jo være tomt før høstsalget setter inn for fullt. Tomt, og allerhelst skal jeg ha oversikt om det er noe jeg trenger. Om jeg trenger noe. Det gjør jeg sikkert.

Nevnte jeg at sommeren er kommet? Sol og varmt. Pesende hund i skyggen. Stadig påfyll av vannmuggen.

For en helg som ligger foran oss!

14 kommentarer:

  1. Skikkelig handywoman altså! Blir nok superflott når det er ferdig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mangende handyhet oppveies med godt verktøy! - gammelt jungelord

      Slett
  2. Det ser ut som et entreprenørfirma har oppdrag nede i hagen hos Maria. Svære sager og maskineri som freser og går fort rundt? Men entreprenørn? Det er Maria,
    Så blir det vel drivhus da! Slik det er blitt terasser og dam med sildrende bekk og gjerder og port og -og. Beundringsverdig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker - du har jo oversikten fra deg!

      Slett
  3. Du er ikke sann! Jeg er imponert over alt du klarer å få til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takktakk - det er ikke gjort ennå, da. jeg er god på markedsføring av forsøk...

      Slett
  4. Vinkelsliper og finsag ... Hjelpe & trøste, Damen, - jeg er imponert !!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. det er nok fremdeles langt opp til andre, men jeg forsøker!

      Slett
  5. For ei arbeidslyst. Imponerandes kva du får til :)
    Ha ei vidunderlig helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Lysten er det ingenting å si på, evnen derimot..

      Slett
  6. Imponerende at du setter i gang med både vinkelsliper, glasskjærer og diverse annet verktøy! Jeg er ganske overbevist om at det kommer til å bli et kjempefint drivhus når det hele er ferdig :-)
    Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gøy å forsøke -- men fryktelig vanskelig å få til. Særlig den glasskjæringen. Men annet er lettere enn jeg frykter, heldigvis. Håper du har rett i dine resultatspådommer :-)

      Slett