søndag 8. desember 2013

Hvitt, grått og litt støv

Det har vært storm mens jeg var borte. Haven er lettere modifisert, men det er ingen katastrofer heldigvis. Jeg er veldig glad for at den store krukken ble snudd forrige helg, og at mange snurrepiperier kom inn under tak. 

Støttene til det høye kastanjegjerdet er midlertidige. Det har de i grunnen vært en stund, men nå er det enda litt tydeligere. Hele gjerdet henger i en morsom sving. Men det gjør fremdeles jobben sin - hunden er på innsiden og går ikke ut. Så er det store spørsmålet: Skal jeg forsøke å rette det opp, eller skal bare la det henge og lage den nye porten så Delphi kan gå i hele haven? Så store spørsmål kan ikke løses uten en kopp te! 



I føljetongen om God jul-boken, julens forelskelse, er hasselstjernen nå kommet opp foran inngangen. Jeg har bestemt at det skal innvilges lys til den. Drivhuset har mistet et glass. Det ligger sannsynligvis knust på innsiden. Jeg vil heller ikke bli forundret om de to løse platene mot vannet ikke er på jobb akkurat nå heller. Men man kan ikke rekke alt. Jeg har tross alt vært i kjelleren og isolert taket der det var vannlekkasje i sommer. Jeg har tidligere lært at det er lurt å ha hansker på når man fester isolasjon. Det hadde jeg!  Jeg lærte også at man trenger briller når isolasjonen skal opp i et gammelt bjelkelag. Det skal jeg ha neste gang!

11 kommentarer:

  1. :) Lys i den gigantstjernen tror jeg blir fint. Til og med jeg kunne like det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Til og med du! Da står verden til jul. Skal jeg kjøpe to, om jeg finner passende lys?

      Slett
  2. Den klipte sypressen var det jeg la mest merke til.
    Jeg måtte venne meg til bildet av den……..uvant, men spennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den hadde to valg, sypressen: enten dø, eller gjenoppstå som Palmesypress. Den valgte alternativ to. Heldigvis. Nå kan jeg ikke tenke meg haven uten den.

      Slett
  3. Jaja. Man lærer så lenge man...
    Høres ut som du har nok å styre med. Ja, den hasselstjernen blir stilig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Man lærer mye så lenge man har hus. Læringen veies opp med gleden ved å ha have... eller noe sånnt. hasselstjernen vil jeg anbefale. Fort, lettvint og mye effekt for pinnene!

      Slett
  4. Hasselstjernen skal forsøkes kopiert, dog i litt mindre format - det var nett det eg trengte til inngangspartiet. Takk Maria- fin julegåve det der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er lett, Reidunn. Jeg har bare surret den sammen med hampetau, etter å ha lagt pinnene i mønster på bakken. Er de ikke like lange, er det bare å surre dem sammen litt inn på pinnen. Ja, kanskje jeg skulle gi bort. Det hadde jeg ikke tenkt på! Førjulsjulepresang, Fortrinnsvis uinnpakket ;-)

      Slett
  5. >Det skal jeg ha neste gang!

    Hehe, men så ble i alle fall jobben gjort, til og med uten en kopp te :)

    Det gjerdet hadde jo sin sjarm, selv om den sjarmen nok ikke varer evig. Men akkurat nå i innspurten til jul kan vel sjarmen få veie tungt når du planlegger :)

    Nyt søndagen!

    SvarSlett
  6. Takk for oppmuntring, Bille. Tipper gjerdet blir hengende til det faller.... Fordelen med kastanjegjerder er at det er omtrent umulig å ødelegge det. Så det kan reises opp når anledningen byr seg.

    SvarSlett
  7. Så bra stormen ikke hadde ødelagt noe av det fine i hagen din. Gleder meg til jeg får se den til våren igjen=) Den er fantastisk=) Vibeke

    SvarSlett