lørdag 1. mars 2014

En liten, sort løgn

Det har vært sant helt til nå. Og det blir ikke så veldig løgn fremover heller. Men litt. En liten, sort løgn må man kunne tåle. Jeg skal jo bare så litt!

I en have som snek i køen og ble startet opp før nødvendig oppussing av huset, vil det alltid være områder som er litt på vent, som ikke kan bli ordentlig have med én gang. Det betyr i praksis to ting. Det må ikke plantes trær og ikke store klatrende busker der. "Der" er i praksis rundt huset. Det må være plass til å kjøre lift eller kran eller annet som er nødvendig når tak og vinduer skal byttes. det beste for disse områdene er ettåringer. I praksis blir det en rosebusk eller en annen busk, noen stauder og annet jeg ikke finner plass til andre steder i farten. Men ettåringer er lurest. De kan man bare kjøre over om det (mot formodning) plutselig skulle skje noe.










Noen ettåringer kommer av seg selv i min sone. Cosmoser kommer av seg selv. Stemødre også - de som svenskene kaller Mini-Pensé. Og Verbena bonariensis. Men de kommer litt sent når de må ordne alt selv. Og de blir veldig like de som var her året før.

Derfor må det sås litt inne også. Bare litt.  Når det ikke skal kjøres ivei med 400 - 600 - 1000 staudesorter, blir det ganske overkommelig selv om fokuset må være på helt andre ting enn frø.

Det sludder ute. Jeg drømmer om sommer. Om ramsløkblomstring på Kjaglia. Strikker lue for datteren. Drikker latte. Vann. Og gjør meg mentalt klar for å så!


Dette er hovedsålisten for i år:

1. Cosmos bipinnatus Sunset Yellow
2.
3.

Den blekgule Cosmosen er kjøpt på Impecta (svensk). På facebook ble jeg gjort oppmerksom på at denne selges under navnet Yellow Garden i Albinus (dansk). De er ikke helt like på bilder, men det ser ut som om det er pyntet litt på bildet hos Impecta. Den er uansett en MÅHA!

Den bare må stå utenfor drivhuset. Ved postkassen. Og i mine havevenners bilder når de kjører herfra. Til gjengjeld sår jeg ingen tomater, selv om jeg trenger 5 ulike tomatsorter i drivhuset i år også. Jeg tipper det går bra!


Men - jeg sår ikke. 
Ikke i år! 
Ikke nok til at det teller. 
Såh!









8 kommentarer:

  1. Godt skrevet, ønsker deg en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ellen. Og god helg til deg også :)

      Slett
  2. Herlig! Og en svært fornuftig såliste, selv om jeg mistenker at den fylles ut etter hvert :) De kosmosene var rålekre, Det ligger an til begrenset såliste her også, men så snart priklingen er i gang viser det seg gjerne å bli mer enn nok uansett. Uten drivhus. Nyt helgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er 40 frø, sier Impecta, du har kanskje plass til en balkongcosmos? God helg!

      Slett
  3. Ikke du heller :--D
    Den dagen det blir slutt på MÅ-HA-planter, blir det slutt på juginga...
    God såing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jo aldri slutt på MÅHA-ene. Det er det derre utlandet - de finner på så mye rart, der! Og noen av dem blir MÅHA hvert år. i tillegg til alle MÅHAene som vi bare har gått glipp av tidligere. Skummelt hvor mange man bare går glipp av....
      Ehh - ligemådegodsåing?

      Slett
  4. Bytte tomatplanter (jeg har ca 58 til overs) mot cosmos? Eller en latte eller bare en god prat. :) Si fra, så setter jeg "tomater" på pakkelista før Englandsturen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sier fra! Her og nå! Og latte! Takk :-)

      Slett