tirsdag 9. desember 2014

Hvordan sette løk i desember

Det er ingen grunn til å droppe å kjøpe løk på salg bare fordi det er blitt desember! Det er billig, og fort gjort, og gir masse nydelige blomster til våren og sommeren. De største problemene er at dagen er så kort, og at himmelen er så flott. Se etter kasser med løk når du kjøper julestæsj - eller ta en dedikert tur. Jeg fant masse løk til 10 kroner posen.









 Korte fakta:

12 poser a 15 Allium Purple Sensation
4   poser a 25 Tulipa Queen of Night  


10 minutter beslutningstid
10 minutter grave og plantetid

Spade og hansker





Beslutningen er det vanskeligste - hvor blir det finest med over hundre trillrunde blomsterhoder i mai/juni? Alliumene blir finest i gruppe. Som Piet Oudolf-tilhenger burde jeg hatt en gressåker til dem, men det har jeg ikke. Ikke ennå, iallefall. Det gikk som det ofte går - sist oppgravde bed vant. Der er det ikke stappfullt under jorden ennå.  Altså Fiskebedet ved Kastanjegjerdet mot vannet. Løkposene ble fordelt langs kanten av bedet: Allium i hele lengden, og tulipanene samlet mot midten. Jeg liker ikke tulipaner på en lang, rett rad.


Go'spaden, en gammel anleggspade med tråkkekant, hadde ingen problemer med 3 cm tele. Jeg slapp med andre ord å finne frem vinkelsliperen for å få en skikkelig skarp spadekant i år. Jorden løsnet i fine flak, og det ble raskt en ujevn renne langs hele bedet.






Sette løk kan gjøres veldig videnskaplig. Med løksetter og tommestokk. Tre ganger løkens høyde. Eller fort. Jeg liker at det går fort. Da er teknikken å tømme posene i hullene og fordele løkene litt utover.











Jordflakene vippes tilbake som et lokk - og tråkkes på. Om ikke alle løkene er dekket, spar jeg opp litt mer is-jord og tråkker den godt ned over den synlige løken.

Så er det bare å sette seg og vente på at det skal bli en lilla prikkerekke som en hekk bak bedet og foran gjerdet.



Jeg håper du tar deg en tur og skaffer litt mer løk - det er alltid verd det!



Og mens jeg venter på at løkene skal komme opp igjen, kan jeg kose meg med flere måneder med kombinasjoner av have, himmel, sol og Oslofjord. Og kanskje mer løk??

4 kommentarer:

  1. Blir så flott med løk på løk! Har faktisk ikke kjøpt noe i år! Angre....men som du sier ikke for sent. I alle fall ikke akkurat nå i mildværet som sveiper innom. Det siste bildet var spesielt vakker!!!
    God onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du gjorde alvor av løk-kjøp-planer, Gyldenlakk. Jeg rakk enda en runde :-)

      Slett
  2. Det der blir kanonfint til sommeren. Gleder meg til å se bilder da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En passende vinter som ikke tar livet av dem med barfrost, så håper jeg du har anledning til å komme og ta dine egne bilder, Tove.

      Slett