tirsdag 15. desember 2015

Offentlig oversikt, Strandhuset

Åshild, som har bloggen Bestemors Hage, tipset meg om oversiktsbilder på Norge i bilder. Det har allerede kostet mange timer. Mange timers moro! 
En utrolig kilde til oversikt. Over egen have, eget strøk, steder man har bodd før, steder man gjerne skulle bodd, steder der slekt og venner bor...   (Ikke gjør det hvis du ikke har tid til det..)

Her er en liten tidslinje for Strandhuset:

Først 2007. Mitt nullpunkt, noen år før jeg kjøpte stedet. 

Thuja mellom husene, og den enorme Rugosahekken som nærmest dekket småhusene nederst i haven. Ellers temmelig flatt, gjerdeløst og mye plen. Den røde flekken inni beplantningen på midten er den nydelige, røde lønnen som briljerer bak dammen nå. 


Vi hopper til 2011. En aktiv sommer kan man se av kajakkene som enten er på vei til vannet, eller er på vei opp. Gjerde og port er på plass. Ved siden av den røde kajakken er verdens flotteste ventebed!
Det er gravd ut til plattingen, tredekket er på vei, men haugene er ikke beplantet. Thujaen er byttet ut med kjøkkenhave, og Delphis gjerde går ved enden av terrassen på sydsiden. Det er blitt mursteinsplass nedenfor Lillehuset og benk utenfor gjerdet. Og noen har kjøpt grønn Golf.


En litt annen vinkel på 2014-bildet. Her er det klart for sommerfest - det store teltet er avslørende.
Nå er småhusene renovert, haugene har fått kanter (jeg hadde glemt den kjempejobben!), kajakkene gjemt ubrukte oppi foreldrehaven, og med litt godvilje kan man se aksen fra kjøkkenhaven til vannet. Pilhekken er nettopp fjernet langs Kyststien og har etterlatt seg et felt uten gress.  Skogen er blitt stor nok til å synes, og trærne rundt i haven begynner å synes i flere farger.


Neste gang det kommer bilder, vil huset være nytt. Jeg gleder meg allerede!

6 kommentarer:

  1. Stilig. Det har skjedd ting kan man si :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir en slags fasit for min have - og en felleshukommelse for når man tenker at hele landet fotograferes slik.

      Slett
  2. Så gøy at du gikk inn for å kikke, og for en fantastisk forandring.

    Jeg har brukt flyfoto for å beskrive utviklingen i vår hage også i boka jeg skriver om gården vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skriver du bok? Så spennende! Jeg husker de gamle flyfotoene som hang på gårder, gjerne langt tilbake. Sikkert i hus også, men rekkene bakover var mindre brutt på gårder.

      Slett
  3. Så artig måte å dokumentere utviklingen i hagen på :-)
    En har lett for å glemme hvordan ting så ut opprinnelig, så slike bilder er jo veldig fine som hjelp til å huske, men også til å få et annet perspektiv på eiendommen og hagen :-) Jeg skal sannelig undersøke om det finnes en tilsvarende side for Sverige :-D
    Ha en fin dag
    Stein

    SvarSlett