onsdag 7. juni 2017

Anskaffelser

Det er heldigvis enklere med anskaffelser når regler for offentlige sådanne ikke må følges. Her i helt frivillig sektor skjer det etter innfallsmetoden basert på følelseskriterier. Og altfor ofte helt uten dokumentasjon. Det blir problematisk å ha oversikt, følge opp, ikke gjenta tabber - omtrent som i dagens amerikanske politikk.

Derfor har jeg laget litt dokumentasjon av det som står på vestverandaen akkurat nå. Ikkeplantedeanskaffelser. Søkbar, siden den er i bloggen. Og kanskje jeg finner en tidligere fil som jeg kan koble den til. Det ville vært supert. Men er høyst usikkert. Orden har jeg ikke for tiden, nei. Det er bare å beklage.


Tulipantre. Liriodredron.  Noen kaller disse x sinoamericanum - krysningene mellom tulipifera og chinense. Jeg har etpar fra før. De kan bli digre, men vokser tregt i starten. Fint, for på den måten har jeg plass til endel av dem. Iallefall en stund. Det ville jo være moro å få et til å blomstre engang. Dette er Doc. Deforce's Delight. Vanskelig å skille fra Chapel Hill,sies det.  Kanskje litt på fargen på blomsten. Det skal ikke bli lett, nei...


Acer pseudosieboldiana takesinense saaaaktevoksende, lite tre. Må stå lunt
Adiantum pedatum Imbricatum kanskje dobbeltkjøp - husker ikke disse bregnene på A
Arisaema sp Trenger ubegrenset av disse - og er litt utålmodig
Arisaema sp ,
Arisaema sp ,
Asplenium trichomanes dobbeltkjøp - vokser for tregt til å være alene
Athyrium nipponicum Metalicum Stor variant av en jeg har flere små av
Cymbalaria muralis Alba Tabbe?  Den var ubersøt....
Epimedium grandiflorum nana Knøttis
Geranium oxonianum sp Lave, lengeblomstrende
Geranium oxonianum sp ,
Geranium oxonianum sp ,
Geranium  sanguineum Hvit bladkant Liten og småvariegert - navnløs
Geranium  sanguineum Hannelore Diger blomst - knall cyklamenfarget
Liriodendron  Doc Deforce's Delight Enda en. Denne skal også blomstre tidlig(ere)...
Pimpinella  major Rosea Gulrotblomst-ish staude. Kanskje dobbeltkjøp?
Populus lasiocarpa Digre blader - men kan bli stor. En test
Sanguisorba tenuifolia Standup Comedian Høyere enn mine hvite tenuifoliaer
Sassafras albidum Kule blader. Setter rotskudd, men kanskje ikke herdig
Sorbus  wardii Nytt forsøk
Thalictrum kiusianum Dverg, rosa liten blomst
Thalictrum diffusiflorum Nytt forsøk! Småbladet, digre blå blomster

8 kommentarer:

  1. Gleder meg til å se Sanguisorba Standup Comedian, den må jo være latterlig fin :D
    Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg har ikke tenkt på det sånn, men du har selvfølgelig helt rett!

      Slett
  2. Tulipantre ønsker jeg meg også. Det er morsomt med de fine bladene. For dette nye treet ditt flotte farger om høsten?
    Ha fortsatt fine junidager i hagen - helst uten så mye regn.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. De blir knallgule - både de amerikanske og kinesiske - og de midt i mellom.

      Slett
  3. Her var det mye spennende og ukjent for meg. Har bare sett afrikansk tulipantre i blomst, men de går neppe her nord. Stas å prøve noe nytt, og ser at du også prøver igjen om nødvendig. Ikke gi opp!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Afrikansk, sier du. Afrikansk tulipantre! Over til Google

      Slett
  4. He, he. Du har litt å finne på ser jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noe ramler inn. Umulig å verge seg. Vegre seg? Slippe unna!

      Slett