mandag 16. februar 2015

Da er vi i gang - vårsesong!

Det kunne vært at jeg har fått igang såingen, siden jeg både har funnet frem frø, fått frø av Inger Karin og endatil har kjøpt såjord. Men det var ikke det.

Det kunne vært sneklokker i husveggen, men siden jeg naivt stadig vekk tror at jeg skal renovere huset i år (hvert år), planter jeg ikke til langs grunnmuren. Så det var ikke det.

Det kunne vært knasende tulipaner. Det kunne vært de nydelige Primulaene på bordet. Det kunne vært et brett med hvite og sartrosa Rhodohypoxis, men det var ikke det heller. Denne gangen.


For i går da gjestegartneren og jeg jobbet oss svette med redegranklipping, oppdaget jeg at Diane blomstret. Hun er ikke først, for Viburnum farreri har holdt på siden før jul. Men hun er så veldig, veldig ventet på. Helt siden mitt fantastiske lokalgartneri  Vegge Gård la ut et Hamamelisbilde midt i januar, har jeg nesten daglig tatt en titt. Og altså i går!


 Skjønner??  Det er vår nå!

13 kommentarer:

  1. Lekker! Heldige deg som får vår så tidlig, for her ligger det fortsatt masse snø :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare tullevinter her. Må reise på hytta og håpe på kaldere vær. Eller Skrim - det var fint der på søndag :-)

      Slett
  2. Herlig med sånne vårtegn! De gir håp og tro på at de milde, månedene ikke er langt unna..!
    Jeg glemte å sjekke om min Hamamelis "Magic Fire" sist jeg var i Sverige, men regner med den ikke har kommet like langt som hos deg, så kanskje neste gang jeg er der borte...!?
    Jeg ønsker deg og dine en riktig fin vinterferie.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte sjekke din Magic Fire. Like rød som Diane, men den er en mollis, mens Diane er intermedia. Det sier meg ingenting - så dette må jeg finne ut av. WBC :-)

      Slett
    2. Jeg har prøv å lese litt på det. Det virker som Hamamelis Intermedia er en japansk variant. Mollis er kinesisk. Der finnes andre sorter også, men det er intermedia og mollis som er mest ettertraktet av hageeiere siden de begge har finest bladverk, sommer og høst.
      Så, nå lærte vi visst noe nytt begge to i dag ;-)
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  3. Å, så stas! Ser ut som en spennende blomst, verdt å vente på! Dårlig med blomstrende busker på Skyggebalkongen, men snart skal jeg inspisere Botanisk hage, gleder meg til de første vårturene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og Botanisk har både en ene og den andre av de Stein nevner - og den amerikanske Hamamelis virginiana tillegg. Spør om det ikke bli en lunsjtur opp der en dag. Takk for en god påminnelse!

      Slett
  4. Ja denne er lekker :-)) Jeg har inne en bestilling på 4 nye trollhasselbuske gjennom mitt lokale hagesenter :-D Akkurat det blir vel neste vårs gleder? God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Diller... vinterblomstringsdiller er nytt for meg, men her har du tydeligvis et forsprang. Her også.... Gleder meg til bilder på bloggen din!

      Slett
  5. Fin! Og du har til og med fått den rette sorten. Har en sånn på ønskelista et eller annet sted.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet .. Vegge pusher slike. Jeg savnet dere her i fjor sommer, i år treffer vi kanskje bedre?

      Slett
  6. Den blir finere etterhvert, såvidt jeg skjønner. Det blir flere, og større frynsedusker. Så det er ikke noe å vente på - bare skaffe flere :-)

    SvarSlett
  7. Kjempelekker!
    Og flott med noe som kommer så tidlig...ja nå er det vår hos oss:))
    God helg:)

    SvarSlett